Podsumowanie II międzynarodowego kursu dla kadry ŁUTW pn. „Strategia na rzecz dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego” z akredytacji Erasmusa+

„Strategia na rzecz dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego” („Strategy for well-being and mental health”) to drugi z międzynarodowych kursów w 2025 r. dla 13-osobowej kadry zarządzającej i dydaktycznej Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w ramach akredytowanego projektu z Programu Erasmus+ nr 2024-1-PL01-KA121-ADU-000208768 dofinansowanego przez Unię Europejską. Mobilność odbyła się w dniach 4 V – 17 V 2025 r. w Rethymno na Krecie w Grecji.

Głównym celem mobilności był 10-dniowy program szkolenia w dn. 5 V – 16 IV w wymiarze 50 godzin prowadzony w języku angielskim. Partnerem mobilności była grecka organizacja ECTE – European Center in Training for Employment (Europejskie Centrum Kształcenia w Zakresie Zatrudnienia), którą kieruje Styliani Androulaki.

Z zakwalifikowanymi na kurs uczestnikami zostały podpisane umowy na udział w mobilności. W ramach budżetu zakupiono dla nich bilety lotnicze, zorganizowano transfer na lotnisko, zapewniono ubezpieczenie, zakwaterowanie, wyżywienie oraz program kulturowy. Przed wyjazdem do Grecji wszyscy wzięli udział w zajęciach przygotowujących do wyjazdu – językowych, kulturowych oraz psychologicznych.

Po odbyciu mobilności uczestnicy otrzymali certyfikaty, potwierdzające ich udział w mobilności, a po powrocie do Polski złożyli online indywidualne raporty.

W trakcie pobytu w Rethymno, w siedzibie ECTE, pod kierunkiem wykładowców: Eliasa Kourkoutasa  oraz Katherine Vasiou z Wydziału Psychologicznego Uniwersytetu Kreteńskiego w Rethymno, realizowali program szkolenia prowadzony w języku angielskim i obejmujący m.in. następujące zagadnienia:

  • Rozumienie dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego.
  • Reakcja na stres: jego wpływ na nasz mózg i ciało, skuteczne radzenie sobie z codziennym stresem.
  • Inteligencja emocjonalna i samoświadomość: rozpoznawanie emocji i ich wpływ na samopoczucie, rola inteligencji emocjonalnej w życiu codziennym.
  • Rozwijanie współczucia i wdzięczności wobec siebie.
  • Zdrowy umysł, zdrowe ciało: znaczenie snu dla jasności umysłu i równowagi emocjonalnej, korzyści płynące z aktywności fizycznej dla mózgu
  • Relacje, więzi społeczne i komunikacja.
  • Wyznaczanie zdrowych granic i radzenie sobie z toksycznymi związkami.
  • Radzenie sobie z trudnymi rozmowami z empatią.
  • Cel, znaczenie i zrównoważone dobre samopoczucie.
  • Psychologia szczęścia i spełnienia.
  • Identyfikowanie osobistych wartości i celów.

Każde spotkanie, oprócz wykładów, zawierało elementy ćwiczeń, dyskusji, refleksji, obserwacji, praktykowania, wspierane było prezentacją multimedialną w języku angielskim. Wymagało to od uczestników przełamywania barier psychologicznych, lęków, nieśmiałości, ale służyło też rozumieniu własnych słabości i wzmacnianiu osobowości, wymianie doświadczeń.

Udział w mobilności  z programu Erasmus+ sprawił także, że uczestnicy poprawili swoje umiejętności, praktyczne, organizacyjne i zarządcze przydatne do pełnienia roli kadry zarządzającej lub dydaktycznej na Łowickim Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Jednocześnie, w wyniku kursu i realizacji programu kulturowego, zdobyli wiedzę  istotną dla kluczowych europejskich priorytetów, m.in.: włączenie i różnorodność, zrównoważony rozwój środowiska, edukacja cyfrowa, udział w życiu demokratycznym. Dowiedzieli się więcej o kwestiach związanych ze środowiskiem, klimatem, o różnorodności w społeczeństwie, o nowych i użytecznych sposobach zastosowania technologii cyfrowej, o Europie, Unii Europejskiej i europejskich wartościach.

Mogli wymieniać doświadczenia, zdobywać wiedzę o innych miejscach w Europie i różnych formach mobilności z Erasmusa, gdyż w czasie pobytu w Rethymno spotykali się z innymi grupami młodzieży i osób dorosłych z Polski i innych krajów europejskich realizujących projekty z programu Erasmus+. Pamiętali też o elementach promocji Unii Europejskiej, Polski, Łowicza i Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku podczas wszystkich spotkań w siedzibie organizacji partnerskiej, ale też w trakcie wypraw krajoznawczych,

Poza obowiązkowym programem zajęć uczestnicy mieli szansę na skorzystanie z bogatego programu kulturowego i krajoznawczego.

Rethymno, trzecie co do wielkości miasto na Krecie, położone na północnym wybrzeżu wyspy pomiędzy Heraklionem i Chanią, uważane jest zarówno przez Kreteńczyków, jak i przez turystów za najpiękniejsze miasto na całej wyspie. Największe zasługi dla obecnego wyglądu miasta mieli Wenecjanie, którzy pozostawili po sobie wiele efektownych i monumentalnych budowli. I te piękne miejsca odwiedzali kursanci podczas spacerów po mieście, a były to m.in.: brama miejska Megali Porta, Zamek Fortezza, Meczet Kara Musa Paszy, Port wenecki, Katedra, Fontanna Rimondi, Meczet Królowej Matki, molo, latarnia morska. Atrakcją turystyczną Rethymno jest też starówka z mnóstwem starych, kamiennych uliczek, kamienic z portalami i balkonami, pełna kościołów, meczetów i restauracji. Tej grupie pogoda bardziej dopisała, dlatego więcej czasu wolnego spędzali na pięknej, rozleglej plaży nad brzegiem Morza Egejskiego. Poznawali zwyczaje, tradycje, kuchnię grecką.

Korzystając z miejskiej atrakcji turystycznej, jaką była całodniowa wyprawa specjalnymi autokarami „Rethymno City Tour”– podziwiali i obserwowali z wysokości piękne widoki na miasto, a potem rozległe zróżnicowane kreteńskie krajobrazy i przepiękną przyrodę. Odwiedzali cerkwie, monastyry, muzea.

Ciekawy był również program krajoznawczy dla uczestników tej mobilności, bo zrealizowali 3 całodniowe wycieczki.

Wycieczka na plażę Elafonisi

10 V 2025 r. grupa wyjechała na całodniową  wycieczkę na niewielką wyspę Elafonisi położoną tuż przy południowo-zachodnim brzegu Krety. Wyspa o unikatowych walorach przyrodniczych została wpisana na listę Natura 2000 jako jedno z najcenniejszych przyrodniczo miejsc w Europie. Znajduje się na niej jedna z najpiękniejszych greckich plaż nie tylko na Krecie, ale i w Europie. Turkusowe wody Morza Śródziemnego pięknie kontrastują z wyjątkowym, różowo zabarwionym piaskiem. Nietypowy kolor plaży wynika z wymieszania niewielkich muszelek i korali (rozdrobnionych przez fale) z piaskiem. Te małe fragmenty organicznych materiałów nadają plaży subtelny odcień różu, który staje się szczególnie widoczny w pewnych warunkach oświetleniowych, szczególnie, gdy słońce świeci bezpośrednio na piasek.

Wycieczka do Knossos i Heraklionu

13 V 2025 odwiedzili najpierw Knossos, by z polskim przewodnikiem zwiedzić antyczny pałac. Jest on dziełem Minojczyków, twórców najstarszej cywilizacji w Europie, która rozwijała się od około 3000 do 1100 r. p.n.e. Pozostawiła po sobie intrygujące i monumentalne zabytki, a pałac uważany jest za największy i najważniejszy jej ośrodek, który funkcjonował nieprzerwanie w okresie od 2000 do 1400 r. p.n.e. Ciąg dalszy wycieczki to wizyta w Heraklionie, największym mieście na Krecie, a w programie był spacer jego uliczkami aż do portu, zwiedzenie kościoła Świętego Tytusa i obejrzenie Fontanny Morosini (lub „Lwy”) z 1628 r. – jednego z najwspanialszych zabytków miasta.

Wycieczka na plażę Preveli

16 V 2025 r. odbyli daleką podróż, by obejrzeć niezwykłe krajobrazy tropikalnej plaży Preveli, nazywanej też bardzo często Palm Beach. Plaża zachwyca iście „amazońską” scenerią, jest trudno dostępna i ukryta w imponującym wąwozie Kurtuliotiko wśród wysokich gór. O wyjątkowości tego miejsca zdecydowanie świadczy też rzeka Megalopotamos, która wpływa do Morza Libijskiego. Dotarcie do plaży wymagało od wszystkich niemałego wysiłku. Wcześniej jednak zwiedzili w Preveli klasztor, który wyróżnia się nie tylko swoim malowniczym położeniem, ale również bardzo dużym wkładem do historii walki Krety o niepodległość.

Ewaluacja kursu i wręczenie certyfikatów mobilności

Na zakończenie pobytu w Grecji odbyło się spotkanie uczestniczek międzynarodowego szkolenia ze Styliani Androulaki - szefową organizacji partnerskiej ECTE w Rethymno. Przedstawicielki kadry zarządzającej i dydaktycznej Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku dokonały całościowej oceny kursu (szkolenia, zakwaterowania, programu kulturowego) z akredytowanego projektu nr 2024-1-PL01-KA121-ADU-000208768 z programu Erasmus+ dofinansowanego przez Unię Europejską. Ewaluacja wypadła bardzo dobrze.

Certyfikaty potwierdzające ukończenie międzynarodowego kursu  w Rethymno w dniach 5 – 16 V 2025 r. otrzymały: Wanda Bieguszewska, Teresa Durka, Zofia Guzek, Bożena Klat, Jolanta Kliszko, Grażyna Kolos, Grażyna Kret, Jolanta Posłuszna, Halina Skierska, Zofia Wielemborek. Krystyna Wochna, Stanisława Zacharska.

Odlot do Polski nastąpił w niedzielę 18 V 2025 r.

Zakończenie pobytu w Grecji to jeszcze nie koniec procedur związanych z udziałem w akredytowanym projekcie. W dn. 28 V 2025 r. wszyscy uczestnicy międzynarodowego kursu z Erasmusa złożyli online indywidualne obowiązkowe raporty z pobytu na szkoleniu. Wkrótce otrzymają ostateczne potwierdzenie ukończenia szkolenia europejskiej ścieżki kształcenia tzw. Europass-Mobilność wystawione przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), która w Polsce pełni rolę Krajowego Centrum Europass.

Teraz przed uczestnikami szkolenia najważniejsze zadanie – wspieranie organizacji pracy ŁUTW poprzez wdrożenie do praktyki nabytych umiejętności  m.in. utrzymanie dobrych relacji, więzi społecznych i komunikacji z innymi,  wyznaczanie zdrowych granic i radzenie sobie z toksycznymi kontaktami, kultywowanie pozytywnego nastawienia, wzmacniania relacji, uważnego słuchania i mówienia, stosowania uważności w redukcji stresu. I są to bardzo ważne umiejętności w zarządzaniu  grupą oraz dla zachowania właściwej atmosfery pracy w tak licznym i zróżnicowanym  środowisku podczas pełnienia swoich funkcji w ramach działalności Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, np. starostów grup, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej czy wykładowców. To także szansa na zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego oraz na wdrożenie do oferty dydaktycznej ŁUTW nowych zajęć np. z geografii.

Łowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku to duża organizacja. W roku akademickim 2024/2025 liczył 380 członków, zatrudniał 14 wykładowców i instruktorów, oferował swoim członkom zajęcia na 30 „kierunkach” w 41 grupach, a każdą grupą kierował starosta, który pełnił tę funkcję na zasadzie wolontariatu i był bardzo ważnym łącznikiem pomiędzy słuchaczami a Zarządem. Całością stowarzyszenia kierowała 14-osobowa kadra zarządzająca: Prezes, Zarząd, Komisja Rewizyjna i Księgowa, wspierana przez organy doradcze: Radę Programową i Radę Słuchaczy. Prawidłowe relacje międzyludzkie i stosowanie w nich uważności oraz umiejętność odreagowania stresujących sytuacji sprzyjać będą zachowaniu właściwej atmosfery pracy.

Przewidywane jest jeszcze uroczyste spotkanie uczestników wszystkich mobilności (z Ostrawy w Czechach i z Rethymno w Grecji) z przedstawicielami władz miasta, Zarządu ŁUTW, Rady Słuchaczy i Rady Programowej.