Koncert muzyki dawnej i sakralnej „Oblicza sacrum”
„Oblicza sacrum” – dla takiego koncertu wnętrze kaplicy św. Boromeusza w Muzeum w Łowiczu było piękną oprawą i zachwyciło występujące na nich artystki Annę Krysztofiak i Justynę Młynarczyk. Spotkanie zorganizował w dn. 12 X 2024 r. Łowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku w ramach realizowanego projektu „ETNO re:WITALIZACJE 3.0”.
Gospodarz spotkania Krystyna Kucharska – prezes Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku przywitała gości, w tym także Katarzyne Tośtę – autorkę projektu „ETNO re:WITALIZACJE 3.0”., która przybliżyła założenia tego zadania oraz przedstawiła postaci artystek i ich dorobek.
Anna Krysztofiak, historyk sztuki, jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych. Wykonuje muzykę tradycyjną na wielu instrumentach azjatyckich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce. Koncertuje w kraju i za granicą, jest realizatorką wielu przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych, w tym grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Justyna Młynarczyk – doktor sztuk muzycznych, pedagog w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Dawniej wiolonczelistka, obecnie gambistka. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wiolonczeli. Ukończyła Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja) w klasie violi da gamba oraz Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie violi da gamba Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki francuskiej drugiej połowy XVII w. Współpracuje z czołowymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę dawną.
Prowadzenie koncertu przejęła Anna Krysztofiak, która, jak przyznała, w łowickiej sali barokowej występowała już wcześniej i bardzo chętnie do niej wróciła.. Artystka zagrała na kilku dawnych instrumentach muzycznych, a zebrani mogli usłyszeć jak brzmi wirginał, clavisimbalum i lira korbowa, opowiadając także o ich budowie i technice grania. Mogli też wysłuchać w jej wykonaniu wielu pieśni sakralnych pochodzących z różnych okresów i krajów, wykonywanych w oryginalnych językach, m.in. Indian z Ameryki Południowej, Turcji czy Niemiec.
Z wiolą da gamba zapoznała słuchaczy Justyna Młynarczyk, która wyprowadziła wszystkich z błędu, że ten instrument ma cokolwiek wspólnego z wiolonczelą, choć pozornie jest do niej bardzo podobny. Wykorzystała go również nieco inaczej, prawie jak bęben, wtórując A. Krysztofiak w odtwarzaniu utworów sakralnych Indian, do których innym razem użyła oryginalnych grzechotek.
Obie artystki sprawiły, że koncert stał się nie tylko muzyczną ucztą, ale także chwilą wyciszenia i zadumy, a potem znalazły jeszcze czas na rozmowę z jego uczestnikami.
Organizacja tego wydarzenia muzycznego dla łowickiej publiczności była możliwa dzięki temu, że Łowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku już po raz drugi jest partnerem Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense, która realizuje na rzecz mieszkańców województwa łódzkiego projekty przedstawiające ciągłość 4 kultur (polskiej, ewangelickiej, żydowskiej i prawosławnej,) z uwzględnieniem ich religii, obrzędowości, architektury, muzyki i sztuki. Jego celem jest podniesienie świadomości na temat historycznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań sztuki oraz kształtowanie otwartych, twórczych i świadomych własnej tożsamości mieszkańców Łowicza i Sieradza (bo do mieszkańców tych miast jest w tym roku skierowany), które rozwijały się dzięki wspólnemu zaangażowaniu Polaków, Niemców, Żydów i Rosjan.
Zarząd Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku ma satysfakcję ze zorganizowanego koncertu, bo wzięli w nim udział nie tylko słuchacze ŁUTW, ale też mieszkańcy Łowicza i regionu, którzy zareagowali na zaproszenie, bo wstęp na koncert był wolny.
Dziękujemy Starostwu Powiatowemu i Muzeum w Łowiczu za umożliwienie zorganizowania koncertu w sali barokowej Muzeum w Łowiczu, która nadała mu szczególnego charakteru