Podsumowanie I międzynarodowego kursu dla kadry ŁUTW pn. „Uważność i medytacja” z akredytacji Erasmusa+
„Uważność i medytacja” („Mindfulness and meditation”) to pierwszy z międzynarodowych kursów w 2025 r. dla 13 osobowej kadry zarządzającej i dydaktycznej Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w ramach akredytowanego projektu z Programu Erasmus+ nr 2024-1-PL01-KA121-ADU-000208768 dofinansowanego przez Unię Europejską. Mobilność odbyła się w dniach 30 III – 12 IV 2025 r. w Rethymno na Krecie w Grecji.
Głównym celem mobilności był 10-dniowy program szkolenia w dn. 31 III – 11 IV w wymiarze 50 godzin prowadzony w języku angielskim. Partnerem mobilności była grecka organizacja ECTE – European Center in Training for Employment (Europejskie Centrum Kształcenia w Zakresie Zatrudnienia), którą kieruje Styliani Androulaki.
Z zakwalifikowanymi na kurs uczestnikami zostały podpisane umowy na udział w mobilności. W ramach budżetu zakupiono dla nich bilety lotnicze, zorganizowano transfer na lotnisko, zapewniono ubezpieczenie, zakwaterowanie, wyżywienie oraz program kulturowy. Przed wyjazdem do Grecji wszyscy wzięli udział w zajęciach przygotowujących do wyjazdu – językowych, kulturowych oraz psychologicznych..
Po odbyciu mobilności uczestnicy otrzymali certyfikaty, potwierdzające ich udział w mobilności, a po powrocie do Polski złożyli raporty w systemie online.
W trakcie pobytu w Rethymno w siedzibie ECTE pod kierunkiem psychologa Katherine Vasiou z Uniwersytetu Kreteńskiego w Rethymno realizowali program szkolenia prowadzony w języku angielskim i obejmujący m.in. następujące zagadnienia:
- Czym jest uważność? Definicja i kluczowe koncepcje.
- Uważność i starzejący się mózg. Jak uważność wzmacnia funkcje poznawcze.
- Regulacja emocji i dobre samopoczucie.
- Uważność w redukcji stresu: zrozumienie reakcji na stres.
- Jak emocje wpływają na naukę: powiązanie między emocjami, pamięcią i uwagą
- Uważne słuchanie i mówienie: wzmacnianie relacji poprzez obecność.
- Współczująca komunikacja: siła cierpliwości i zrozumienia.
- Uważność i strategie nauczania.
- Kultywowanie wdzięczności, radości i relaksu.
- Siła wdzięczności w nauce i samopoczuciu.
- Przeformułowanie negatywnych myśli: kultywowanie pozytywnego nastawienia.
- Uważność w życiu codziennym. Zwiększanie kreatywności poprzez uważność.
Każde spotkanie oprócz wykładów zawierało elementy ćwiczeń, dyskusji, refleksji, obserwacji, praktykowania, wspierane było prezentacją multimedialną w języku angielskim. Wymagało to od uczestników przełamywania barier psychologicznych, lęków, nieśmiałości, ale służyło też rozumieniu własnych słabości i wzmacnianiu osobowości, wymianie doświadczeń.
Udział w mobilności z programu Erasmus+ sprawił także, że uczestnicy poprawili swoje umiejętności, praktyczne, organizacyjne i zarządcze przydatne do pełnienia roli kadry zarządzającej lub dydaktycznej na Łowickim Uniwersytecie Trzeciego Wieku.
Jednocześnie, w wyniku kursu i realizacji programu kulturowego, zdobyli wiedzę istotną dla kluczowych europejskich priorytetów, m.in.: włączenie i różnorodność, zrównoważony rozwój środowiska, edukacja cyfrowa, udział w życiu demokratycznym. Dowiedzieli się więcej o kwestiach związanych ze środowiskiem, klimatem, o różnorodności w społeczeństwie, o nowych i użytecznych sposobach zastosowania technologii cyfrowej, o Europie, Unii Europejskiej i europejskich wartościach.
Z uwagi na możliwość spotykania się w Rethymno z innymi grupami młodzieży i osób dorosłych z Polski i innych krajów europejskich realizujących projekty z programu Erasmus+ mogli wymieniać doświadczenia, zdobywać wiedzę o innych miejscach na mapie Europy i różnych formach mobilności w ramach Erasmusa.
Podczas wszystkich spotkań w siedzibie organizacji partnerskiej, ale też w trakcie wypraw krajoznawczych, pamiętano o elementach promocji Unii Europejskiej, Polski, Łowicza i Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
Poza obowiązkowym programem zajęć uczestnicy mieli szansę na skorzystanie z bogatego programu kulturowego i krajoznawczego.
Rethymno, trzecie co do wielkości miasto na Krecie, położone na północnym wybrzeżu wyspy pomiędzy Heraklionem i Chanią, uważane jest zarówno przez Kreteńczyków, jak i przez turystów za najpiękniejsze miasto na całej wyspie. Największe zasługi dla obecnego wyglądu miasta mieli Wenecjanie, którzy pozostawili po sobie wiele efektownych i monumentalnych budowli.
Codzienne spacery łowiczanek po tym mieście pozwoliły odkryć im najpiękniejsze miejsca, do których na pewno należały m.in.: Zamek Fortezza, Meczet Kara Musa Paszy, Port wenecki, Katedra, Fontanna Rimondi, Meczet Królowej Matki, ratusz miejski. Przyjemnością były spacery po rozległej plaży nad brzegiem Morza Egejskiego (Morze Śródziemne).
Korzystając z miejskiej atrakcji turystycznej, jaką była całodniowa wyprawa specjalnymi autokarami, zwiedzili miasto oraz okolice Rethymno – podziwiali piękne widoki, urokliwe wioski, oglądali cerkwie i monastyry, muzeum wojenne, a nawet występy taneczne zespołów regionalnych.
Ciekawy był również program krajoznawczy dla uczestników, bo zrealizowali 3 całodniowe wycieczki.
Wycieczka do Knossos i Heraklionu
10 IV 2025 pojechali do Knossos nieopodal Heraklionu, by zwiedzić starożytny pałac. Jest on dziełem Minojczyków, twórców najstarszej cywilizacji w Europie, która rozwijała się od około 3000 do 1100 r. p.n.e. i pozostawiła po sobie intrygujące i monumentalne zabytki. Pałac w Knossos uważany jest za największy i najważniejszy jej ośrodek, który funkcjonował nieprzerwanie w okresie od 2000 do 1400 r. p.n.e.
Tego dnia odwiedzili też Heraklion – największe miasto na Krecie i odbyli krótki spacer jego uliczkami, docierając aż do portu. W centrum miasta zatrzymali się przy pięknej Fontannie Lwów Morosini wybudowanej w 1628 r. Najważniejsze jednak było zwiedzanie Muzeum Archeologicznego - jednego z najstarszych i najbardziej niezwykłych muzeów w Grecji i jednego z najważniejszych muzeów w Europie. Szczyci się wyjątkową kolekcją, która obejmuje arcydzieła sztuki minojskiej i dlatego nazywane jest Muzeum Kultury Minojskiej. Na własne oczy można było obejrzeć imponującą kolekcję obejmującą ponad 5000 lat – od okresu neolitu po czasy rzymskie. Znajdujące się w muzeum artefakty z Pałacu Knossos i innych miejsc minojskich, odsłaniają tajemnice najstarszej cywilizacji Europy.
Wycieczka do Klasztoru Moni Arkadi i wioski Margeritas
11 IV 2025 najpierw zwiedzali Klasztor Moni Arkadi, znany z bogatej historii i architektury, w tym kościół klasztorny z renesansową fasadą, muzeum z kolekcją zabytkowych ksiąg i ikon oraz refektarz z 1867 r. Odwiedzili też wioskę Eleuthernę, starożytne miasto-państwo na Krecie, gdzie znajduje się Muzeum Starożytnej Eleuthernej. Można tam zobaczyć znaleziska archeologiczne ilustrujące życie mieszkańców od późnego IV tysiąclecia p.n.e. do okresu bizantyjskiego.
Zakończyli wycieczkę w wiosce Margarites, słynącej z tradycji garncarskich. Podczas spaceru można było odwiedzić warsztaty ceramiczne i mnóstwo sklepików z pięknymi wyrobami oraz monastyr
Wycieczka do Spili i Matali
12 IV 2025 r. – ostatniego dniu pobytu – szefowa ECTE Stalla Androulaki zaprosiła grupę na wycieczkę krajoznawczą po regionie Rethymno, ale od strony południowej, nad Morzem Libijskim, oraz na obiad w tawernie z regionalnymi potrawami greckimi.
Najpierw odwiedzili malowniczą wioskę Spili z uroczą kamienną fontanną składającą się z 25 kamiennych głów lwów, z których płynie krystalicznie czysta woda. Odwiedzili tu też maleńkie muzeum regionalne.
W wiosce Matali spędzili popołudnie w pięknej zatoce znanej już z mitologii. Zeus, w postaci białego byka, uwiódłszy księżniczkę Europę, przeprawił się przez morze i przywiózł ją na tutejszą plażę. Obiektem z ciekawą historią, ale już współczesną, jest w klifie tej zatoki skała ze sztucznymi jaskiniami, które powstały w epoce neolitu. W latach sześćdziesiątych XX w. jaskinie te były zajęte przez hipisów, którzy później zostali wypędzeni przez kościół i juntę wojskową. Matala jest obecnie popularną miejscowością turystyczną, a dla uczczenia jej historii co roku w czerwcu od 2011 r. jest obchodzony trzydniowy festiwal Matala Beach.
Ewaluacja kursu i wręczenie certyfikatów mobilności
Po atrakcjach turystycznych, jeszcze tego samego dnia odbyło się spotkanie ze Stellą Androulaki z ECTE, podczas którego podsumowano cały pobyt i dokonano ewaluacji międzynarodowego kursu pn. „Mindfulness and meditation” („Uważność i medytacja”)dla kadry zarządzającej i dydaktycznej ŁUTW w ramach programu Erasmus+.
Na zakończenie wręczono certyfikaty ukończenia szkolenia, a otrzymały je: Anna Siekierska, Grażyna Janczak, Anna Taszycka-Kowalczyk, Ewa Bury, Marzena Kozanecka-Zwierz, Joanna Gałka-Walczykiewicz, Marianna Jasińska, Joanna Janiszewska, Renata Schilling, Danuta Brudka, Jadwiga Cichocka, Halina Nowińska i Krystyna Kucharska.
Odlot do Polski nastąpił w niedzielę 13 IV 2025 r.
Zakończenie pobytu w Grecji, to jeszcze nie koniec procedur związanych z udziałem w akredytowanym projekcie. W dn. 7 V 2025 r. wszyscy uczestnicy międzynarodowego kursu z Erasmusa złożyli w stosownym systemie online obowiązkowe raporty z pobytu na szkoleniu. Wkrótce otrzymają ostateczne potwierdzenie ukończenia szkolenia europejskiej ścieżki kształcenia tzw. Europass-Mobilność wystawione przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), która w Polsce pełni rolę Krajowego Centrum Europass.
Teraz przed uczestnikami szkolenia najważniejsze zadanie – wspieranie organizacji pracy ŁUTW poprzez wdrożenie do praktyki nabytych umiejętności m.in. w zakresie kultywowania pozytywnego nastawienia, wzmacniania relacji, uważnego słuchania i mówienia, stosowania uważności w redukcji stresu. I są to bardzo ważne umiejętności w zarządzaniu grupą oraz dla zachowania właściwej atmosfery pracy w tak licznym i zróżnicowanym środowisku podczas pełnienia swoich funkcji w ramach działalności Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, np. starostów grup, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej czy wykładowców. To także szansa na zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego oraz na wdrożenie do oferty dydaktycznej ŁUTW np. zajęć z geografii.
Łowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku to duża organizacja. W roku akademickim 2024/2025 liczył 380 członków, zatrudniał 14 wykładowców i instruktorów, oferował swoim członkom zajęcia na 30 „kierunkach” w 41 grupach, a każdą grupą kierował starosta, który pełnił tę funkcję na zasadzie wolontariatu. Całością stowarzyszenia kierowała 14-osobowa kadra zarządzająca: Prezes, Zarząd, Komisja Rewizyjna i Księgowa, wspierana przez organy doradcze: Radę Programową i Radę Słuchaczy. Prawidłowe relacje międzyludzkie i stosowanie w nich uważności oraz umiejętność odreagowania stresujących sytuacji sprzyjać będą zachowaniu właściwej atmosfery pracy.
Przewidywane jest jeszcze uroczyste spotkanie uczestników wszystkich mobilności (z Ostrawy w Czechach i z Rethymno w Grecji) z przedstawicielami władz miasta, Zarządu ŁUTW, Rady Słuchaczy i Rady Programowej.