„Akademia liderów ŁUTW” – relacja z międzynarodowego kursu w Bolonii z Erasmusa+

 

Podsumowanie realizacji projektu nr 2023-1-PL01-KA122-ADU-000115081 trwającego od  31 XII 2023 r. do 30 VII 2024 r.

INFORMACJA O PROJEKCIE

Łowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku po raz drugi uczestniczył w międzynarodowym przedsięwzięciu dofinansowanym przez Unię Europejską. Z Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności otrzymał dofinansowanie w wysokości 27 430 EUR na realizację projektu pn. „Akademia liderów Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku” (nr 2023-1-PL01-KA122-ADU-000115081) trwającego 7 miesięcy, tj. od  31 XII 2023 r. do 30 VII 2024 r.

Dofinansowanie to skutek złożonego terminie do 23 II 2023 r. wniosku do konkursu w  ramach AKCJI 1 Mobilność dorosłych osób uczących się i kadry edukacji dorosłych – projekty krótkoterminowe (KA122-ADU). W dn. 16 VI 2023 r.   na stronie Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności ogłoszone zostały wyniki konkursu i wysokość przyznanej dotacji, a 4 VII Zarząd ŁUTW otrzymał maila potwierdzającego przyznanie dotacji. Umowa z Narodową Agencja Erasmus+ została podpisana w listopadzie 2023 r.

Istotą projektu był 10-dniowy kurs w wymiarze 50 godzin pt. „Efektywne zarządzanie grupą” przeprowadzony w Bolonii we Włoszech we współpracy z włoskim partnerem ELA - Erasmus Learning Academy (Via Emilia Ponente 129,  40133 Bologna, Italy) realizowany w okresie 12-dniowego pobytu w Bolonii, tj. od 3 do 14 VI 2024 r.

Kurs odbywał się na podstawie umowy partnerskiej zawartej pomiędzy  organizacją goszczącą Erasmus Learning Academy reprezentowaną przez Dyrektora Generalnego Francesco Tarantino, a organizacją wysyłającą, czyli Łowickim Uniwersytetem Trzeciego Wieku, reprezentowaną przez Prezesa – Krystynę Kucharską i Skarbnik Helenę Mikę.

10 przedstawicielek kadry zarządzającej i dydaktycznej Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieki, wybranych w drodze przeprowadzonego w okresie 7 – 14 marca 2024 r. naboru, realizowało Europejską Ścieżkę Kształcenia, której głównym celem było zwiększenie kompetencji i umiejętności w zakresie efektywnego zarządzania grupą.

Mobilność była realizowana w ramach programu wspólnotowego Erasmus+ Edukacja Dorosłych, a jej uczestnicy rozwijali swoje umiejętności zawodowe, językowe, organizacyjne, komunikacyjne i inne.

  • Umiejętności zawodowe

Uczestnicy kursu zdobyli narzędzia oraz zwiększyli swoją wiedzę i umiejętności w zakresie pracy zespołowej, zarządzania zespołem i przywództwa, ustalania odpowiednich norm zachowania i koordynacji w pracy grupowej, stylów przywództwa Golemana i roli inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu grupą, znaczenie empatii i jej roli w kształtowaniu relacji międzyludzkich, narzędzi zarządzania konfliktami, umiejętności rozwiązywania problemów, skutecznego wykorzystywania strategii zadawania pytań i coachingu, aby wspierać pracę zespołową, dowiedział się, wspierania samooceny i oceny rówieśniczej w pracy zespołowej, stosowania metody kształtujących strategie oceniania, strategii radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami oraz kluczami do zarządzania konfliktem, strategii wspierania uczenia się w grupach oraz sposobów na przekazanie odpowiedniej informacji zwrotnej.

  • Umiejętności językowe

W związku z zajęciami prowadzonymi w języku angielskim, uczestnicy kursu zwiększyli swoje umiejętności posługiwania się tym językiem w realizacji zadań oraz umiejętności formułowania krótkich i zrozumiałych wypowiedzi umożliwiających porozumiewanie się.

  • Umiejętności organizacyjne / kierownicze

Kurs stworzył szansę na zwiększenie umiejętności komunikacji ze współpracownikami w środowisku międzynarodowym oraz organizacji pracy w zespole.

  • Umiejętności komunikacyjne

Uczestnicy, przestrzegając zasad kultury i etyki, doskonalili swoje umiejętności współpracy w zespole oraz sposoby radzenia sobie ze stresem. Dzięki mobilności zwiększyli kreatywność i konsekwencję w podejmowanych działaniach.

  • Inne umiejętności

Kurs pozwolił też uczestnikom doskonalić inne umiejętności i kompetencje, jak np.: znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zarządzanie projektami, otwartość na inne kultury, większe zrozumienie wartości europejskich, międzykulturowych oraz zwiększenie wiedzy na temat włoskiej historii i kultury

WSPARCIE ORGANIZACYJNE PRZED PROJEKTEM

W dn. 23 kwietnia 2024 r. odbyło się spotkanie organizacyjne ze wszystkimi uczestnikami  projektu, podczas którego zostali poinformowani o szczegółach organizacyjnych wyjazdu oraz o planie obowiązkowych zajęć przygotowawczych.

Od tego dnia rozpoczęły się też zajęcia z języka angielskiego w łącznym wymiarze 25 godzin, które przeprowadziła nauczycielka języka angielskiego Edyta Karda. Mimo pewnego stresu, studenci-seniorzy, wykazali duże zainteresowanie doskonaleniem umiejętności językowych, by swobodniej porozumiewać się podczas kursu. W dn. 23 i 27 maja realizowano spotkania integracyjno-pedagogiczne uczestników (8 godzin), podczas których poznawali m.in. techniki asertywności, radzenia sobie ze stresem oraz zasady współpracy w grupie. Poprowadziła je Renata Zamoyska – członek Zarządu ŁUTW, pedagog szkolny. W ramach 6-godzinnego wsparcia kulturowego w dniach 21 i 22 maja Marzena Kozanecka-Zwierz –  historyk sztuki, dyrektor Miejskiej Biblioteki im. A. K. Cebrowskiego  (w sumie 6 godzin) zapoznała uczestników ze starożytną i współczesną historią i kulturą Włoch i symboliką narodową. Wiedza ta została wzbogacona o zwyczaje kulturowe, o których opowiedziała zaproszona na to spotkanie Laura Piacentino – rodowita Włoszka mieszkająca od 18 lat w Łowiczu.

Podczas ostatniej już odprawy w dn. 28 maja 2024 r. przypomniano raz jeszcze zasady uczestnictwa w kursie i bezpieczeństwa oraz rozdzielono pakiety gadżetów promocyjnych dla przedstawicieli organizacji przyjmującej i kadry dydaktycznej, które ŁUTW otrzymał od władz miasta Łowicza i Powiatu Łowickiego.

  • Podróż do Włoch i promocja Ziemi Łowickiej

Uczestnicy wyjechali z Łowicza do Bolonii w niedzielę 2 czerwca 2024 r. pożegnani przez Zofię Wielemborek, członka Zarządu ŁUTW, która uchwyciła ten moment  na zdjęciach – tradycyjnie na tle łowickiego ratusza i z kompletem flag reprezentujących Unię Europejską, Polskę, Powiat Łowicki, Miasto Łowicz i Łowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku. Od tej pory flagi towarzyszyły im podczas pobytu we Włoszech w różnych okolicznościach, podobnie jak elementy strojów z akcentami łowickimi, które wzbudzały duże zainteresowanie.

Podróż na trasie Warszawa – Bolonia  (i z powrotem) odbywała się z lotniska Warszawa-Modlin irlandzkimi liniami lotniczymi  Ryanair. Dla niektórych z uczestników to była pierwsza podróż samolotem i pierwsza wyprawa za granicę. Dodatkowych emocji dostarczyła wizja szkolenia w języku angielskim

BOLONIA „La Dotta, la Rossa e la Grassa”

Bolonia (wł. Bologna) – to starożytne miasto w północnych Włoszech, stolica regionu Emilia-Romania, ośrodek administracyjny prowincji Bolonia na Nizinie Padańskiej, położone jest między Padem a Apeninami na wysokości 54 m n.p.m. i leży nad dwiema rzekami – Reno i Saveną. Mieszka tu 386 298 osób (dane z 2015).

To miasto z najstarszym na świecie Uniwersytetem Bolońskim (1088 r.), pełne zabytkowej czerwonej zabudowy i słynące z wyśmienitej, ale tłustej, kuchni. Włosi mówią o Bolonii „La Dotta, la Rossa e la Grassa”, czyli „uczona, czerwona i tłusta”, mając na myśli jej znaki rozpoznawcze: Uniwersytet Boloński, czerwone dachówki i ceglane mury (ale czerwień to także nawiązanie do historii regionu Emilia Romania) oraz wyśmienitą kuchnię.

Do największych zabytków Bolonii należą m.in.: ruiny rzymskich budowli (akweduktu, term i amfiteatru), romańska katedra, Bazylika św. Petroniusza, Katedra Świętego Piotra, ratusz i siedziba uniwersytetu, renesansowe pałace. Liczne są tu też romańskie i gotyckie wieże (21), ale dwie spośród nich przyciągają szczególną uwagę. - Asinelli i Garisenda zwane zbiorczo Due Torre i znane jako „krzywe wieże Bolonii”. Asinelli nazywana to najwyższa pochylona średniowieczna wieża na całym świecie. Mierzy ponad 97 metrów wysokości, a na jej szczyt prowadzi 498 stopni. Obie wieże stały się punktem orientacyjnym dla przybyłych z Polski uczestniczek szkolenia podczas ich wędrówek po mieście.

Bolonia to także miasto pełne lokalnych legend, ciekawostek oraz...7 sekretów, czyli ukrytych atrakcji. Należą do nich m.in. „kciuk” Neptuna na Piazza Nettuno, „Galeria Szeptów” w Palazzo del Podesta, czy „Mała Wenecja”.

MIĘDZYNARODOWY KURS „Efektywne zarządzanie grupą”

Organizacja partnerska ELA - Erasmus Learning Academy zakwaterowała gości z Polski w Hotelu Camplus Living Bononia  (Via Sante Vincenzi 49, 40138 Bologna), w którym także odbywały się wszystkie zajęcia w ramach kursu „Efektywne zarządzanie grupą”.

Camplus Bononia znajduje się w dzielnicy San Vitale w Bolonii, przylegającej do obszaru uniwersyteckiego. To duży i bardzo nowoczesny budynek niedaleko centrum miasta, wyróżniający  się zewnętrznym systemem oświetlenia i kolorowymi oknami inspirowanymi obrazami Pieta Mondriana, holenderskiego malarza abstrakcji geometrycznej. Jest to najbardziej rozpoznawalna konstrukcja w okolicy.

Zajęcia w ramach kursu odbywały się od poniedziałku do piątku w godzinach porannych lub popołudniowych. Trenerzy-wolontariusze ELA:  Izabela Martinez i Valerii Di Belli prowadzili je przez 10 dni po 5 godzin dziennie, komunikując się z kursantkami w języku angielskim.

Poprzez uczestnictwo w szkoleniu przedstawicielki kadry zarządzającej i szkoleniowej Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku realizowały następujące cele:

  • wzrost kompetencji w zakresie postaw i umiejętności liderskich (w tym prezentacji) oraz dydaktycznych (w tym technik przekazywania wiedzy),
  • zwiększenie potencjału kadry ŁUTW poprzez rozwinięcie zakresu współpracy międzynarodowej z włoską organizacją Erasmus Learning Academy ,
  • rozwinięcie kompetencji w zakresie porozumiewania się w języku angielskim,
  • zwiększenie wrażliwości międzykulturowej,
  • zwiększenie kompetencji kadry Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w zakresie zarządzania projektami,
  • wymiana doświadczeń z innymi grupami realizującymi projekty dofinansowane przez Unię Europejską z programu Erasmus+.

W programie znalazły się następujące zagadnienia:

  • praca zespołowa a praca w grupie: zrozumienie różnicy pomiędzy grupami i zespołami,
  • analiza etapów rozwoju zespołu,
  • charakterystyka skutecznych zespołów (składniki efektywnej współpracy);
  • dzielenie się doświadczeniami i najlepszymi praktykami dotyczącymi pracy zespołowej i zarządzania grupą,
  • znaczenie pracy zespołowej (efektywna dynamika i role),
  • budowanie zespołu w środowisku pracy,
  • kierowanie grupą: co oznacza przywództwo,
  • style przywództwa wg Golemana i rola inteligencji emocjonalnej,
  • kompetencje miękkie i inteligencja emocjonalna,
  • znaczenie odkrycia empatii i kształtowanie jej roli,
  • odkrycie wpływu własnego stylu komunikacji, komunikacja niewerbalna,
  • asertywność jako klucz skutecznej komunikacji;
  • definicja stresu, odkrywanie strategii radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami,
  • zmiana perspektyw: czy konflikt jest zawsze zły?,
  • trzy klucze dotyczące zarządzania konfliktami,
  • stereotypy i uprzedzenia oraz ich rola w procesie percepcji,
  • odkrywanie tożsamości;
  • podstawowe elementy wystąpień publicznych, jak zaplanować wystąpienie publiczne lub prezentację,
  • projektowanie i wygłaszanie skutecznego przemówienia.

WYCIECZKI krajoznawcze, program kulturowy

Oprócz codziennych zajęć obowiązkowych uczestniczki skorzystały w ramach programu kulturowego z wycieczek zorganizowanych przez organizację partnerską (ELA) po Bolonii oraz do Florencji. Same również zwiedzały Bolonię, a nawet wybrały się do nieodległej Ferrary i San Luca. Miały też możliwość spotkania się z innymi grupami realizującymi projekty dofinansowane przez Unię Europejską, m.in. z Norwegii, Niemiec i Białegostoku.

FLORENCJA

Niezwykłym przeżyciem, a i wysiłkiem, było dla łowiczanek zwiedzanie z przewodnikiem Florencji – pokonały wówczas pieszo ponad 15 km.

Florencja – stolica Toskanii i prowincji Florencja, leżąca nad rzeka Arno – jest klejnotem kulturalnym, artystycznym i architektonicznym i znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Wśród wielu niezwykłych miejsc na ich trasie znalazły się m.in.:

  • Ponte Vecchio – najstarszy i najbardziej charakterystyczny most we Włoszech, zwany Mostem Złotników,
  • Galeria Uffizi – jedno z najbogatszych pod względem eksponatów muzeów na świecie, gdzie znajdują się dzieła Botticellego, Michała Anioła, Rafaela czy Tycjana,
  • Piazza del Duomo i monumentalna katedra katedra Santa Maria del Fiore z ogromną kopułą uznawaną za cud architektury,
  • Piazza della Signoria – obok Duomo najważniejszy plac Florencji, gdzie znajduje się m.in. Palazzo Vecchio  znany jest przede wszystkim za sprawą mieszczącego się w jego wnętrzach muzeum sztuki z dziełami takich mistrzów jak: Michał Anioł, Donatello, Rubens czy Vasari.

SAN LUCA

Sanktuarium Madonna di San Luca położone jest na południowy zachód od centrum Bolonii na wzgórzu Guardia na wysokości 280 n.p.m. jest jednym z symboli miasta i bardzo ważnym miejscem kultu religijnego. Właśnie ten aspekt był przyczyną do wybudowania kilkaset lat temu najbardziej monumentalnego portyku na świecie – długich krytych schodów o 666 stopniach – wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Uczestniczki kursu wybrały inną formę i dojechały tam turystyczną ciuchcią, ale z powrotem szły pieszo – także owym portykiem. Jedną z największych atrakcji sanktuarium jest taras widokowy na szczycie kopuły wznoszącej się aż 42 m. Widać stąd zarówno Bolonię, jak i okoliczne wzgórza.

FERRARA

Ferrara – miasto niedaleko Bolonii (50 km) w regionie Emilia-Romania nad rzeką Pad. Jest to perła renesansu, co zostało potwierdzone wpisem na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. To tu samodzielnie wybrały się kursantki z Polski, aby odwiedzić włoskie miasteczko, które zawiera w sobie polski akcent, bowiem w Ferrarze, na jednej z uczelni, studiował Mikołaj Kopernik i tu zdobył tytuł doktora prawa kanonicznego.

Symbolem i wizytówką Ferrary jest zamek Castello Estense należący do potężnego rodu szlacheckiego d’Este, dzięki któremu w mieście powstał uniwersytet oraz kwitło życie kulturalne i naukowe.  Zamek, otoczony fosą,  stanowi jedną z najważniejszych budowli miasta. W pobliżu znajduje się kolejne, wspaniałe dzieło architektoniczne historycznej dynastii Włoch – Palazzo Municipale, ratusz, który był niegdyś pierwszą rezydencją księstwa d’Este. Niezwykle urokliwa jest Dzielnica Via delle Volte ze starymi, ale bardzo klimatycznymi kamiennymi budowlami, nadziemnymi przejściami i brukowymi drogami.

  • Koordynatorzy i uczestnicy projektu.

Szkoleniowy pobyt w Bolonii we Włoszech pn. „Efektywne zarządzanie grupą” z programu Erasmus Plus w ramach projektu pn. „Akademia liderów Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku” (nr 2023-1-PL01-KA122-ADU-000115081) zakończył się w piątek 14 czerwca 2024 r. wręczeniem  certyfikatów.

Z rąk wykładowców odebrały je:

  1. Renata Schilling,
  2. Helena Mika,
  3. Jadwiga Cichocka,
  4. Joanna Janiszewska,
  5. Marzena Kozanecka-Zwierz,
  6. Ewa Białas,
  7. Wiesława Bryszewska,
  8. Danuta Daszczyńska,
  9. Anna Siekierska, 
  10. Anna Taszycka-Kowalczyk.

Z kolei włoskie trenerki otrzymały od nich łowickie prezenty, które przed wyjazdem do Bolonii  przekazały im władze Łowicza i Powiatu Powiatowego.

Koordynatorem projektu pn. „Akademia liderów Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku” (nr 2023-1-PL01-KA122-ADU-000115081) była Krystyna Kucharska prezes Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, a twórczą ekipę odpowiedzialną za realizację wszystkich zadań organizacyjnych leżących po stronie stowarzyszenia stanowiły: Marianna Jasińska, Helena Mika, Halina Nowińska i Renata Schilling.

  • Podsumowanie projektu, promocja i wdrożenie działań

Po zakończeniu szkolenia i powrocie do Polski wszystkie uczestniczki były zobowiązane do podsumowania swojego udziału w projekcie „Akademia liderów Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku” poprzez wypełnienie online ankiety ewaluacyjnej na platformie Erasmus+ Europejski Korpus Solidarności.

Koordynatorka projektu Krystyna Kucharska na bieżąco umieszczała informacje o działaniach projektowych na stronie internetowej stowarzyszenia oraz jego profilu na Facebooku. Artykuł o realizowanym projekcie został też umieszczony na EPALE - Elektronicznej platformie na rzecz uczenia się dorosłych w Europie.

W siedzibie stowarzyszenia przygotowana została wystawka zdjęć z pobytu we Włoszech wraz z opisem działań.

18 lipca 2024 r. w siedzibie Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku odbyło się spotkanie o charakterze konferencji prasowej podsumowujące udział w zagranicznym szkoleniu.

Oprócz uczestniczek wyjazdu do Bolonii wzięły w nim udział pozostałe osoby z kadry zarządzającej Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz zaproszeni przedstawiciele władz samorządowych: Mariusz Siewiera – Burmistrz Miasta Łowicza, Zofia Wielemborek – przewodnicząca Rady Miejskiej w Łowiczu i Remigiusz Ruta – naczelnik Wydziału Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, Aktywności Obywatelskiej i Przedsiębiorczości. Przybyli też zainteresowani słuchacze ŁUTW oraz przedstawiciele innych organizacji pozarządowych.

Wydarzenie relacjonowały zaproszone lokalne media: dziennikarze z Tygodnika „Nowy Łowiczanin” oraz portali Lowiczanin.info i Lowicz24.eu i Radia Victoria.

Podczas spotkania wręczono uczestniczkom kursu „Efektywne zarządzanie grupą”  dokument Europass-Mobilność potwierdzający udział w europejskiej ścieżce kształcenia oraz certyfikat uczestnictwa od organizacji goszczącej, czyli Erasmus Learning Academy.

Teraz przed uczestnikami szkolenia najważniejsze zadanie – wdrożenie do praktyki nabytych umiejętności  w zakresie zarządzania  grupą podczas pełnienia swoich funkcji w ramach działalności Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, np. starostów grup, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej czy wykładowców.

Łowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku to duża organizacja. W roku akademickim 2023/2024 liczył 363 członków, zatrudniał 14 wykładowców i instruktorów, oferował swoim członkom zajęcia na 29 „kierunkach” w 41 grupach, a każdą grupą kierował starosta, który pełnił tę funkcję na zasadzie wolontariatu. Całością stowarzyszenia kierowała 14-osobowa kadra zarządzająca: Prezes, Zarząd, Komisja Rewizyjna i Księgowa, wspierana przez organy doradcze: Radę Programową i Radę Słuchaczy.

Uczestnicy szkolenia będą mogli wspierać organizację pracy ŁUTW poprzez wdrażanie zasad dobrej komunikacji i przepływu informacji, efektywnym przekazywaniem wiedzy, reagowaniem na sytuacje stresowe i konfliktowe, wystąpieniami publicznymi podczas uroczystości, proponowaniem i wdrażaniem nowych form zajęć, np. lektoratów języka włoskiego, zajęć geograficznych i historycznych w celu poznania historii i kultury Włoch, motywowaniem seniorów do nauki języka angielskiego. Będą pomocni w pisaniu nowych projektów i  nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów. Z ich udziałem będą powstawały teksty i komunikaty o bieżących wydarzeniach ŁUTW zamieszczane na stronie internetowej stowarzyszenia i profilu na Facebooku.