„Akademia liderów Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku” – wyjazd seniorów do Bolonii z Erasmusa +
10-osobowa reprezentacja kadry zarządzającej i szkoleniowej Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku wyruszyła z Łowicza w niedzielę 2 VI 2024 r. w podróż do Bolonii we Włoszech na 12-dniowy pobyt szkoleniowy. Zabrali ze sobą materiały promujące Ziemię Łowicką, jakie otrzymali od władz miasta i powiatu.
W dniach 3-14 czerwca 2024 r. odbywać się tam będzie szkolenie w języku angielskim nt. efektywnego zarządzania organizacją w ramach projektu „Akademia liderów Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku” dofinansowanego przez Unię Europejską kwotą 27 430 EUR (Nr projektu/umowy: 2023-1-PL01-KA122-ADU-000115081) i trwającego od 31 XII 2023 r. do 30 VII 2024 r. Organizacją partnerską w Bolonii jest ELA - Erasmus Learning Academy.
Reprezentację Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku stanowiły: Renata Schilling, Helena Mika, Jadwiga Cichocka, Joanna Janiszewska, Marzena Kozanecka-Zwierz, Ewa Białas, Wiesława Bryszewska, Danuta Daszczyńska, Anna Siekierska, Anna Taszycka-Kowalczyk.
Przed wyjazdem wszyscy uczestniczyli w spotkaniach przygotowujących do wyjazdu. Zajęcia językowe (25 godzin) zrealizowała z grupą Edyta Karda, o historii i kulturze Włoch opowiedziała Marzena Kozanecka-Zwierz (6 godz.), a zajęcia psychologiczne i pedagogiczne przeprowadziła Renata Zamoyska.
W programie kursu (w wymiarze 5 godzin zajęć dziennie przez 10 dni) znajdują się następujące zagadnienia: praca zespołowa a praca w grupie: zrozumienie różnicy pomiędzy grupami i zespołami, analiza etapów rozwoju zespołu, charakterystyka skutecznych zespołów (składniki efektywnej współpracy); dzielenie się doświadczeniami i najlepszymi praktykami dotyczącymi pracy zespołowej i zarządzania grupą, znaczenie pracy zespołowej (efektywna dynamika i role), budowanie zespołu w środowisku pracy, kierowanie grupą: co oznacza przywództwo?, style przywództwa wg Golemana i rola inteligencji emocjonalnej, kompetencje miękkie i inteligencja emocjonalna, znaczenie odkrycia empatii i kształtowanie jej roli, odkrycie wpływu naszego stylu komunikacji, komunikacja niewerbalna, asertywność jako klucz skutecznej komunikacji; definicja stresu, odkrywanie strategii radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami, zmiana perspektyw: czy konflikt jest zawsze zły?, 3 klucze dotyczące zarządzania konfliktami, stereotypy i uprzedzenia oraz ich rola w procesie percepcji, odkrywanie tożsamości; podstawowe elementy wystąpień publicznych, jak zaplanować wystąpienie publiczne lub prezentację, projektowanie i wygłaszanie skutecznego przemówienia, praca w grupie, projektowanie i wygłaszanie skutecznego przemówienia.
W ostatnim dniu przewidziane jest podsumowanie kursu i ocena końcowa oraz zatwierdzenie efektów uczenia się i ceremonia certyfikacji.
Oprócz regularnych warsztatów przewidziany jest udział w wydarzeniach kulturalnych w Bolonii, zwiedzanie miasta oraz całodniowy wyjazd do Florencji i zwiedzanie jej z przewodnikiem.
Po powrocie ze szkolenia odbędzie uroczyste podsumowanie w projektu oraz zaprezentowanie efektów uczestnictwa w kursie poprzez prezentację fotograficzna, ustne relacje oraz zaprezentowanie pamiątkowego albumu.
Łowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku po raz drugi korzysta z działań dofinansowanych przez Unię Europejską z programu Erasmus + Edukacja Dorosłych. W roku 2023 było to szkolenie „Doskonalenie kompetencji cyfrowych kadry Łowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku” w miejscowości Tolo na greckim Peloponezie.